خانه » نکات مهم برای شناخت انواع پیتزا و ویژگی‌های آن‌ها

نکات مهم برای شناخت انواع پیتزا و ویژگی‌های آن‌ها

توسط مجله اینترنتی گلزاد
نکات مهم برای شناخت انواع پیتزا و ویژگی‌های آن‌ها

پیتزا برای اولین بار در ایتالیا ابداع شد و بعد از آن به دیگر کشورهای جهان راه پیدا کرد. به‌طوری که امروزه یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای فست فودی در سراسر جهان است.

پیتزاها در گذر زمان دچار تحولات بسیار زیادی شده‌اند و امروزه سرآشپزان انواع مختلفی را از آن‌ها تهیه می‌کنند. پیتزاهای مختلف با مواد غذایی متفاوتی مانند گوشت، مرغ، سبزیجات، سس یا رب یا پوره گوجه فرنگی، ذرت، انواع ادویه‌جات، انواع زیتون و انواع پنیرها تهیه می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم درباره شناخت انواع پیتزا صحبت کنیم و تاریخچه‌ای از چند نوع پیتزای ساده و معروف ارائه دهیم، پس با گلزاد در ادامه مطلب همراه باشید.

اولین گام در شناخت انواع پیتزا

همان‌طور که گفتیم پیتزاها انواع بسیار مختلف و متنوعی دارند. ما در این مطلب اسم چند نوع پیتزا را معرفی می‌کنیم که جزو معروفترین پیتزاهای سراسر دنیا هستند.

نکات مهم برای شناخت انواع پیتزا و ویژگی‌های آن‌ها

پیتزا ناپلی

این غذا به شهر ناپل ایتالیا برمی‌گردد و یکی از اصیل‌ترین پیتزاها است. این غذا به دلیل سرعت طبخ و قیمت پایین مواد اولیه، از دیرباز بین مردم ناپل و در ادامه بین مردم جهان شهرت یافته است. پیتزای ناپلی با مواد اولیه ساده‌ای شامل روغن زیتون، گوجه فرنگی، سیر و پنیر تهیه می‌شود.

پیتزا پپرونی

آمارها نشان می‌دهند بیش از 40 درصد سفارشات پیتزا در سراسر جهان، مربوط به پیتزا پپرونی است. ماده‌ای که این پیتزا را متمایز می‌کند، نوعی کالباس تند تهیه‌شده از گوشت گوساله است.

سرآشپزان، کالباس تند را که قطر کمی دارد، به‌شکل اسلایسی برش می‌دهند و برش‌های آن را در آخرین مرحله ریختن مواد، روی پیتزا قرار می‌دهند.

نکات مهم برای شناخت انواع پیتزا و ویژگی‌های آن‌ها

پیتزا نیویورک

اگرچه مبدا پیتزا ایتالیا است، اما آمریکایی‌ها به‌حدی از این غذا استقبال کردند که به‌تدریج آن را توسعه دادند و پیتزاهای دیگری را تولید کردند. اسم چند نوع پیتزا، به افتخار همین ابداعات جدید، برگرفته از شهرهای آمریکا است.

پیتزا نیویورک خمیر نازکی دارد که آن را به قطر 30 سانتی متر پهن می‌کنند. این پیتزا از نظر ترکیبات و نازک بودن خمیر، شباهت بسیاری به پیتزا ناپولی دارد. اما از نظر ظاهری، در مقایسه با آن اندازه بزرگ‌تری دارد.

پیتزا شیکاگو

این پیتزا برگرفته از شهر شیکاگو آمریکا است و توسط آن دسته از مهاجران ایتالیایی ابداع شد که به شیکاگو مهاجرت کرده بودند.

این پیتزا خمیر ضخیمی دارد که با پنیر موزارلا، گوشت، سبزیجات و گوجه فرنگی پوشانده می‌شود. لبه‌های پیتزا شیکاگو برآمده‌تر از پیتزاهای عادی است.

خمیر این پیتزا حالت قالبی دارد و شبیه خمیر تارت است. این پیتزا نسبت به سایر پیتزاها ضخامت بیشتری دارد. بنابراین برای این که خوب برشته شود و راحت از قالب جدا شود، باید زمان بیشتری داخل فر بماند.

امروزه ممکن است مواد دیگری مثل گوشت چرخ‌کرده، قارچ، سوسیس، پپرونی، پیاز و فلفل دلمه‌ای را نیز در ترکیبات پیتزا شیکاگو مشاهده کنید.

پیتزا مارگاریتا

امکان ندارد کسی در شناخت انواع پیتزا مهارت داشته باشد و معروف‌ترین پیتزای ایتالیا را نشناسد. این پیتزا به افتخار مارگاریتا، ملکه ایتالیا، به این نام معروف شد. از طرفی رنگ پیتزا مارگاریتا یادآور رنگ پرچم ایتالیا است.

این پیتزای ساده ترکیبی از سس گوجه، پنیر موتزارلا و برگ ریحان تازه است. ایتالیایی‌ها چند نوع پیتزای ساده دارند که مارگاریتا یکی از ساده‌ترین‌ها است.

نکات مهم برای شناخت انواع پیتزا و ویژگی‌های آن‌ها

پیتزا کالزونه

برای شناخت کالزونه در بین انواع پیتزا باید بدانید نام آن از شلوارهایی گرفته شده است که در قرن 16 میلادی در ایتالیا طرفداران زیادی داشت. در واقع دلیل این نام‌گذاری، شباهت خمیر پیتزای کالزونه به چین این شلوارها بود.

سرآشپزان مواد پیتزا کالزونه را که معمولا شامل سبزیجات است، در یک طرف خمیر پهن می‌کنند و طرف دیگر را روی آن می‌کشند. در واقع خمیر این پیتزا از وسط تا می‌شود و مواد داخل خمیر قرار می‌گیرد.

پیتزا فونگی

قارچ اصلی‌ترین ماده این پیتزا است و نام پیتزا فونگی نیز از همین نشات می‌گیرد. فونگی در زبان ایتالیایی به‌معنای قارچ است.

در تهیه این پیتزا بیشتر از سبزیجات استفاده می‌شود، بنابراین فونگی گزینه بسیار مناسبی برای گیاه‌خواران است. همچنین این پیتزا با داشتن ویتامین‌های فراوان، می‌تواند در رژیم‌های غذایی سالم مورد استفاده قرار بگیرد. قارچ در این پیتزا ارزش غذایی بالایی دارد و عملا جایگزین گوشت است.

Related Articles

نظر دهید