خانه » طرز تهیه لوبیا پلو با عدس با برنج دمی و آبکش

طرز تهیه لوبیا پلو با عدس با برنج دمی و آبکش

توسط مجله اینترنتی گلزاد
طرز تهیه لوبیا پلو با عدس با برنج دمی و آبکش

یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی که می‌توان آن را به‌سرعت آماده کرد، عدس پلو یا لوبیا پلو است. خوردن این غذای لذیذ همراه با ترشی، سالاد، ماست و حتی گوجه ریز شده با نمک، طعم خیلی دلنشینی پیدا می‌کند.در این مطلب می‌خواهیم یک طرز تهیه لوبیا پلو با عدس جدید ولی با ترکیب همین مواد را به شما آموزش دهیم. پس اگر شما هم به این غذای خوشمزه علاقه دارید، در ادامه این مطلب همراه گلزاد باشید.

مواد لازم برای درست کردن لوبیا پلو با عدس

  • لوبیا قرمز: ۲۰۰ گرم
  • عدس: ۱۰۰ گرم
  • برنج: ۵۰۰ گرم
  • نمک: به میزان لازم
  • روغن پخت و پز: به مقدار خیلی کم

طرز تهیه پلو لوبیا قرمز با عدس

طرز تهیه لوبیا پلو با عدس با برنج دمی و آبکش

قبل از درست کردن این غذا، از شب قبل لوبیاها را باید خیس کنیم. بعد از اینکه لوبیاها ۱۲ ساعت خیس خوردند، آن‌ها را آبکش می‌کنیم و داخل قابلمه‌ای که آب آن جوش آمده است می‌ریزیم تا بپزند. کمی که لوبیاها پخته شدند، عدس‌ها را که از قبل تمیز کردیم و شستیم به قابلمه اضافه می‌کنیم.

حواستان باشد چون لوبیا دیرتر از عدس پخته می‌شود همزمان باهم داخل قابلمه نمی‌ریزیم. کمی که لوبیا پخت بعد عدس را اضافه می‌کنیم.

به این نکته طرز تهیه لوبیا پلو دقت کرده که اگر می‌خواهید برنج را دمی کنید، نباید لوبیاها و عدس‌های شما خیلی پخته شوند. زیرا در این صورت بعد از آماده شدن غذا، دمی لوبیا پلو له می‌شود.

وقتی آب مواد کم شد (به اندازه یک و نیم الی دو بند انگشت نه بیشتر) برنج را به مواد اضافه می‌کنیم و آهسته یک هم می‌زنیم تا مواد با برنج مخلوط شوند. سپس شعله را کم می‌کنیم تا بپزد. کمی که گذشت، مقداری نمک و روغن را به قابلمه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آب برنج کامل خشک شود.

بعد از خشک شدن آب برنج اگر برنج کمی سفت بود به اندازه ته لیوان روی برنج آب می‌ریزیم (آب دم می‌دهیم) و برنج را دم می‌کنیم. بعد از گذشتن ۴۵ دقیقه دمی لوبیا پلو شما آماده است.

طرز تهیه لوبیا پلو با برنج آبکش

طرز تهیه لوبیا پلو با عدس با برنج دمی و آبکش

اگر دوست دارید می‌توانید با برنج آبکش هم این غذا را درست کنید. بعد از پختن لوبیاها و عدس‌ها، در یک قابلمه دیگر آب را می‌گذاریم جوش بیاید. برنج‌ها را که از شب قبل خیس کرده‌ایم، آب آن‌ها را می‌گیریم و سپس درون قابلمه می‌ریزیم.

بعد از این‌که برنج‌ها نرم شدند آن‌ها را آبکش می‌کنیم. اگر دوست دارید می‌توانید بعد از اینکه درون قابلمه کمی روغن ریختید ته دیگ دلخواه خود را بچینید و بعد لایه لایه برنج و مواد لوبیا و عدس را اضافه کنید. در آخر هم برنج را دم می‌کنیم و بعد از گذشتن ۴۵ دقیقه غذای شما حاضر است.

منبع

Related Articles

نظر دهید