خانه » راه‌ های نگهداری از عروس هلندی چیست؟

راه‌ های نگهداری از عروس هلندی چیست؟

توسط مجله اینترنتی گلزاد
راه‌ های نگهداری از عروس هلندی چیست؟

کاکاتیل‌ها که در ایران با نام عروس هلندی شناخته می‌شوند، کوچکترین عضو از خانواده طوطی‌های کاکل‌دار در استرالیا هستند. بعد از مرغ عشق این پرنده از محبوب‌ترین پرندگان زینتی به‌حساب می‌آید.

در ادامه این مطلب همراه گلزاد باشید تا راه ‌های نگهداری از عروس هلندی را به شما بگوییم.

توجه به مکان نگهداری

 

راه‌ های نگهداری از عروس هلندی چیست؟ مکان نگهداری عروس هلندی خیلی مهم است، زیرا این پرنده باید در آن احساس امنیت و آرامش داشته باشد. برای انتخاب یک مکان مناسب به نکات زیر توجه کنید:

  • بعد از خرید این پرنده، اولین کاری که باید انجام دهید خرید یک قفس مناسب برای پرنده شما است. قبل از این موضوع که پرنده خود را به خانه بیاورید باید محل زندگی او را مشخص کنید تا بعدا چندبار پرنده را جابه‌جا نکنید، زیرا با این کار کاکاتیل شما ممکن است مضطرب شود.
  • هنگام انتخاب قفس توجه کنید کوچک نباشد تا پرنده بتواند به‌راحتی در قفس بال بزند و آزادی عمل داشته باشد. قفسی مناسب است که طوطی کوچک شما بتواند در آن پروازهای کوتاه داشته باشد.
  • مکان نگهداری این پرنده خانگی باید کمی روشنایی داشته باشد، چون پرنده در محیط تاریک با کوچکترین صدایی می‌ترسد و خود را به دیواره‌ها و سقف قفس می‌زند.
  • قفس کاکاتیل نباید در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. به این علت که پرنده گرمازده می‌شود و ممکن است از گرمای زیاد تلف شود.
  • برای نگهداری از عروس هلندی آن را در آشپزخانه نگذارید. چون در این مکان گازها و بوهای مختلف غذا وجود دارد و باعث اذیت شدن پرنده شما می‌شود.

تغذیه عروس هلندی باید چگونه باشد

راه‌ های نگهداری از عروس هلندی چیست؟

یکی دیگر از نکات مهم نگهداری از عروس هلندی تغذیه درست کاکاتیل است. تغذیه جوجه این پرنده با بالغ آن فرق دارد. چراکه جوجه‌ها نمی‌توانند مانند کاکاتیل بالغ دانه بخورد. برای آن‌ها بهتر است از سرلاک‌های مخصوص استفاده کنید.

برای پرندگان بالغ می‌توانید از ترکیب تخم کتان و دانه ارزن به نسبت یک به سه استفاده کنید. یعنی هر سه پیمانه ارزن یک پیمانه تخم کتان. البته فراموش نکنید در کنار این ترکیب از انواع سبزیجات تازه، میوه و تخمه خام هم استفاده کنید.

سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، فلفل دلمه، فلفل سبز شیرین، هویج و… از سبزیجات مناسب برای مصرف عروس هلندی هستند. (فراموش نکنید قبل از استفاده حتما سبزیجات را کامل بشویید.)

به این نکته مهم نیز دقت کنید که پیاز، سیر، آووکادو، قارچ و شکلات نه ‌تنها برای این پرنده بلکه برای همه پرنده‌ها سمی هستند.

یک نکته مهم دیگر در نگهداری از عروس هلندی تمیزی و تازگی آب پرنده است. آب کاکاتیل باید تازه باشد و ظرف آب او باید همیشه شسته شود و تمیز باشد.

نحوه حمام کردن

راه‌ های نگهداری از عروس هلندی چیست؟

پرنده‌ها موجودات تمیزی هستند و خودشان را با نوکشان تمیز می‌کنند اما با وجود این باز هم نیاز به حمام کردن دارند. برای استحمام عروس هلندی یک کاسه را تا نیمه از آب ولرم پر کنید سپس جلوی آن قرار دهید و کمک کنید خودش را تمیز کند.

بعد از شسته شدن کاکاتیل می‌توانید با کمک سشوار او را خشک کنید. فقط توجه داشته باشید که دمای سشوار روی درجه کم باشد و با فاصله ۳۰ سانتی متری از پرنده او را خشک کنید.

Related Articles

نظر دهید