خانه » ۱۰ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی

۱۰ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی

توسط مجله اینترنتی گلزاد
۱۰ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی

یادگیری چیزهای جدید بخش بزرگی از زندگی است. ما همیشه باید برای یادگیری و رشد تلاش کنیم اما این کار زمان می‌برد و زمان بسیار ارزشمند است. بنابراین چگونه می‌توانید با سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری، از زمان خود بهترین استفاده را ببرید؟

به لطف علوم اعصاب، ما اکنون درک بهتری از نحوه یادگیری و موثرترین روش‌هایی که مغزمان اطلاعات را پردازش می‌کند و نگه می‌دارد، داریم.

اگر می‌خواهید در گسترش دانش خود یک شروع سریع داشته باشید، در ادامه این مطلب همراه گلزاد باشید تا ۸ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی به شما بگوییم.

۱۰ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی

1. با قلم و کاغذ یادداشت برداری کنید

اگرچه ممکن است به ‌نظر برسد تایپ کردن یادداشت روی لپ‌تاپ در طول کنفرانس یا سخنرانی دقیق‌تر باشد اما درباره این موضوع که به شما کمک کند سریع‌تر یاد بگیرید نتیجه‌بخش نیست.

برای سرعت بخشیدن به یادگیری، از لپ تاپ صرف نظر کرده و به روش قدیمی با قلم و کاغذ یادداشت برداری کنید. مطالعات نشان داده است کسانی که یادداشت‌های سخنرانی را تایپ می‌کنند، اطلاعات را در سطح پایین‌تری پردازش و ذخیره می‌کنند.

اما در مقابل کسانی که با دست یادداشت برداری می‌کنند در واقع بیشتر یاد خواهند گرفت.

۱۰ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی

2. مهارت‌های یادداشت برداری موثر داشته باشید

هر چه یادداشت‌های شما بهتر باشد به هدفتان یعنی یادگیری سریع مطالب درسی بیشتر می‌رسید. دانستن نحوه یادداشت برداری کامل و دقیق به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را به‌خاطر بسپارید، درک عمیق‌تری از موضوع به‌دست آورید و مهارت‌های یادگیری عمیق را توسعه دهید.

بنابراین قبل از کاوش در یک موضوع جدید، مطمئن شوید که استراتژی‌های مختلف یادداشت برداری را بررسی کرده‌اید. بخواهیم مثال بزنیم باید از روش کرنل یاد کنیم که به شما کمک می‌کند یادداشت‌های کلاس را به‌صورت خلاصه‌های آسان برای یادگیری سازماندهی کنید.

از هر روشی که استفاده می‌کنید چند نکته اساسی زیر را برای نوشتن از یاد نبرید:

  • اول گوش کنید و بعد یادداشت برداری کنید.
  • بین ایده‌های اصلی فاصله و خطوطی بگذارید تا بتوانید بعدا آن‌ها را مرور کنید و اطلاعاتی را به آن‌ها اضافه کنید.
  • یک سیستم ثابت از اختصارات و نمادها برای صرفه‌جویی در زمان ایجاد کنید.
  • با عبارات بنویسید نه جملات کامل.
  • یاد بگیرید که اطلاعات مهم را استخراج کنید و نکات بی‌اهمیت را نادیده بگیرید.

3. تمرین توزیع شده

این روش شامل توزیع چندین تمرین (یا جلسات مطالعه) در مورد یک موضوع در یک دوره زمانی است. استفاده از جلسات مطالعه کوتاه و با فاصله زمانی کم، یادگیری سریع مطالب درسی را تشویق می‌کند. جلسات طولانی مدت برعکس عمل کرده، یعنی یادگیری روتین را ترویج می‌کند.

اولین قدم این است که در حین بحث در مورد موضوع، یادداشت برداری کامل داشته باشید. پس از آن، چند دقیقه به یادداشت‌های خود نگاه کنید، مواردی را اضافه کنید یا برای افزودن جزئیات و اطمینان از دقت خود، تغییراتی را انجام دهید.

این کار را سریع و یک یا دو بار بعد از هر کلاس یا دوره آموزشی انجام دهید. با گذشت زمان می‌توانید شروع به پخش جلسات کنید، از یک بار در روز شروع کنید و در نهایت سه بار در هفته انجام دهید.

فاصله زمانی تمرین در مدت زمان طولانی تاثیرگذاری زیادی دارد. زیرا انجام جلسات مطالعه کوچک آسان‌تر است و انگیزه شما برای ادامه یادگیری باقی می‌ماند.

۱۰ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی

4. مطالعه کنید، بخوابید، بیشتر مطالعه کنید

تحقیقات نشان داده است که ارتباط قوی بین خواب و یادگیری وجود دارد. به‌نظر می‌رسد که بستن چشم‌ها عنصر مهمی در تقویت نحوه به‌خاطر سپردن چیزی است.

خواب عمیق (خواب بدون حرکت سریع چشم) زمانی که خواب در عرض ۱۲ ساعت پس از یادگیری اطلاعات جدید رخ دهد، می‌تواند حافظه را تقویت کند. دانش‌آموزانی که علاوه بر مطالعه کردن خواب کافی نیز دارند، نه تنها از نظر تحصیلی بهتر عمل می‌کنند بلکه شادتر نیز هستند.

5. از تصاویر استفاده کنید

برای یادگیری سریع مطالب درسی، به نمودارها و تصاویر در موارد کلاس درس خود توجه کنید. تصاویر واقعا می‌توانند یادگیری مطالب را تقویت کنند و اگر هیچ عکسی وجود نداشته باشد، می‌توانید از نمودارها استفاده کنید.

6. نمونه‌هایی را بیابید

درک مفاهیم انتزاعی ممکن است سخت باشد. اگر نمونه‌ای ملموس از چیزی داشته باشید، ایجاد یک تصویر ذهنی بسیار آسان‌تر است. به‌عنوان مثال غذای ترش معمولا فلان مزه را دارد، زیرا حاوی اسید است.

به خودی خود، یادآوری این مفهوم دشوار است. اما وقتی به لیمو یا سرکه فکر می‌کنید، درک و یادآوری این موضوع آسان‌تر است که اسید و ترش با هم ترکیب می‌شوند. مثال‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که طعم سایر غذاها ناشی از اسیدها است.

7. عمیق‌تر درس بخوانبد

روان‌شناسان می‌گویند: اگر کم تلاش کنید به‌خاطر سپردن مجموعه‌ای از حقایق و اعداد دشوار است. بپرسید چرا همه چیز به روش خاصی اتفاق می‌افتد. چگونه ظاهر می‌شوند؟ چرا آن‌ها مهم هستند؟

برای یادگیری سریع مطالب درسی هنگام مطالعه موارد درسی «چگونگی و چرایی سوالات زیادی درباره آن‌ها بپرسید». به‌عبارت دیگر حقایق را به‌صورت اسمی نپذیرید.

با پرسیدن سوال‌های متداول یک شبکه بزرگ در مغز شما از چیزهایی که به یکدیگر مرتبط هستند ایجاد می‌شود. این شبکه بزرگتر یادگیری و به‌خاطر سپردن چیزها را آسان‌تر می‌کند.

۱۰ راه اثبات شده برای یادگیری سریع‌ مطالب درسی

8. برنامه ریزی درسی کنید و به آن پایبند باشید

بسیاری از دانش‌آموزان می‌دانند که باید دوره‌های مطالعه را کنار بگذارند، خود را محک بزنند و مهارت‌های خوب دیگر را تمرین کنند. با این‌حال بسیاری از آن‌ها واقعا این کارها را انجام نمی‌دهند. معمولا آن‌ها در برنامه ریزی قبلی شکست می‌خورند.

از یک تقویم کاغذی برای برنامه ریزی درسی خود استفاده کنید. تاریخ هر امتحان را روی آن مشخص کنید و از چهار یا پنج روز زودتر به مطالعه برای امتحان بپردازید. این کار به یادگیری سریع مطالب درسی کمک می‌کند.

سعی کنید به یک برنامه روتین پایبند باشید. زمان و مکان مشخصی برای انجام تکالیف مدرسه و مطالعه داشته باشید. ممکن است در ابتدا عجیب به‌نظر برسد اما مطمئن باشید در هفته دوم این یک کار عادی می‌شود. فراموش نکنید که موقع مطالعه و انجام تکالیف و گوشی خود را در جای دیگری قرار دهید.

برای یادگیری سریع مطالب درسی به خودتان استراحت‌های کوتاه بدهید. پیشنهاد می‌کنیم تایمر را برای ۲۵ دقیقه یا بیشتر تنظیم کنید. در آن زمان بدون حواس پرتی مطالعه کنید. وقتی تایمر خاموش شد، پنج یا ۱۰ دقیقه استراحت کنید.

در زمان استراحت گوشی خود را بررسی کنید، کمی آب بنوشید یا هر کاری دوست دارید انجام دهید. پس از آن، تایمر را دوباره تنظیم کنید.

Related Articles

نظر دهید