خانه » نقش حیوانات در زندگی انسان ها چیست؟

نقش حیوانات در زندگی انسان ها چیست؟

توسط مجله اینترنتی گلزاد
نقش حیوانات در زندگی انسان ها چیست؟

نقش حیوانات در زندگی ما انسان ها از ابتدای بشریت پر رنگ بوده است. هنوز هم انسان و حیوان با هم زندگی می‌کنند و در واقع طبیعت این دو موجود زنده به هم گره خورده است.

همان‌طور که می‌دانید، حیوانات اهلی بیشتر از حیوانات وحشی با انسان سازگار هستند. از نظر اقتصادی بعضی از حیوانات اهلی در تامین لباس، غذا، دارو و کاربردهای دیگر فایده دارند.

روابط بین انسان و حیوانات تا جایی پیش رفته است که بسیاری از خانواده‌ها یک یا چند حیوان خانگی را به سرپرستی گرفته‌اند و مثل عضوی از خانواده در خانه خود و در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم نکاتی را درباره نقش حیوانات در زندگی انسان ها ارائه دهیم و درباره نگهداری حیوانات در منزل را صحبت کنیم. پس با گلزاد در ادامه مطلب همراه باشید.

نقش حیوانات در زندگی ما انسان ها چیست؟

 نقش حیوانات در زندگی ما انسان ها

حیوانات همیشه دوستان خوبی برای ما و فرزندانمان بوده‌اند. بسیاری از حیواناتی که با انسان زندگی می‌کنند، می‌توانند در شرایط ویژه به افراد کمک کنند.

به‌عنوان مثال حیوانی مثل سگ می‌تواند به بیماران کمک کند. معلولان، نابینایان و کسانی که بیماری‌های مزمن، اوتیسم یا عارضه‌های خاصی دارند، می‌توانند برای فعالیت‌های روزمره یا از نظر عاطفی روی حیوان خانگی خود حساب کنند.

حیوانات خانگی در زمان ناراحتی، استرس، افسردگی و سایر مشکلات روحی در کنارمان هستند و ما را تنها نمی‌گذارند. این موجودات بامزه و همراه، حتی اوقات فراغت ما را نیز پر می‌کنند.

نقش حیوانات در زندگی ما انسان ها تنها مربوط به وجود آن‌ها در منزل نیست. آن‌ها می‌توانند در حمل و نقل و شکار به ما کمک کنند. سگ‌های بزرگتر در نیروهای پلیس یا آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند و جان بسیاری از انسان‌ها را نجات می‌دهند.

از طرفی حیواناتی مثل گاو و گوسفند سال‌ها است که خدمات متنوعی به انسان ارائه می‌دهند و مرغ و ماهی از دیرباز غذای انسان‌ها را فراهم می‌کنننقش حیوانات در زندگی ما انسان ها

نگهداری از حیوانات در منزل

ارتباط و همدلی انسان و حیوان به‌حدی است که بسیاری از روانپزشکان وجود یک حیوان خانگی را در منزل بیمار تجویز می‌کنند. نگهداری از حیوانات خانگی اصولی دارد که در این بخش تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

مراقبت

نگهداری از حیوان خانگی تجربه جدید و جذابی است که باعث می‌شود انسان حس مراقبت و نگهداری از یک موجود کم‌توان‌تر از خود را تجربه کند. توجه کنید حیوان خانگی وسیله بازی و تفریح نیست و نباید مثل یک اسباب بازی یا عروسک با آن برخورد کنید.

توجه

همان‌طور که گفتیم، ایجاد رابطه عاطفی یکی از موارد پررنگ نقش حیوانات در زندگی ما انسان ها است. پس نوازش و محبت به حیوان خانگی را فراموش نکنید.

موجود لطیفی که در خانه شما زندگی می‌کند، به نوازش و توجه نیاز دارد. همچنین حیوان خانگی خود را به‌مدت طولانی در منزل تنها نگذارید و گاهی با او بازی کنید.

غذا

برای نگهداری از حیوانات در منزل باید شرایط خاصی را فراهم کنید تا بتوانید زندگی خوبی برای آن‌ها رقم بزنید. توجه به تغذیه یکی از مهم‌ترین شروط سرپرستی یک دوست خانگی است.

حتما باید رژیم غذایی و مواد مفید و مضر حیوان خانگی خود را بشناسید و با آگاهی برای آن غذا درست کنید. همچنین باید عادات غذایی آن‌ها را در نظر بگیرید و در زمان و شرایط درست، به آن‌ها غذا بدهید. مثلا گربه‌ها و سگ‌ها ممکن است در خوردن غذا لجبازی کنند، اما پرنده‌ها از این نظر کمتر دچار مشکل می‌شوند.

نقش حیوانات در زندگی انسان ها چیست؟

نظافت

یکی از شروط نگهداری حیوانات در منزل نظافت درست و مرتب آن‌ها است. برای پیشگیری از بیماری، باید آن‌ها را با مواد مخصوص بشویید و دوره‌های واکسیناسیون را به‌صورت منظم دنبال کنید.

حیوانات خانگی می‌توانند ناقل بیماری باشند و اگر به‌درستی نظافت نشوند، ممکن است شما را دچار بیماری کنند. هر از چند گاهی به دامپزشک مراجعه کرده و حیوان خانگی خود را چکاپ کنید.

آموزش

حتما محل خاصی را برای ادرار و مدفوع حیوان خانگی خود در نظر بگیرید و به او آموزش دهید که کجا باید دفع خود را انجام دهد. در این مورد گربه‌ها معمولا زودتر از سگ‌ها آموزش می‌بینند.

سگ‌ها کمی دیرتر به محل ادرار و مدفوع خود عادت می‌کند اما با استقامت در آموزش می‌توانید این مشکل را حل کنید.

Related Articles

نظر دهید