خانه » چند روش ساده برای دم کردن قهوه در خانه

چند روش ساده برای دم کردن قهوه در خانه

توسط مجله اینترنتی گلزاد
چند روش ساده برای دم کردن قهوه در خانه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در کل جهان است و طرفداران زیادی نیز دارد. به‌طور کلی قهوه به 5 دسته ترک، فرانسه، اسپرسو، قهوه دمی و قهوه فوری تقسیم می‌شود.

در این مطلب قصد داریم با معرفی انواع روش‌های دم کردن قهوه درخانه به شما کمک کنیم تا هر زمان که می‌خواهید آن را تهیه کنید و از آن لذت ببرید. پس با گلزاد در ادامه مطلب همراه باشید.

چند روش ساده برای دم کردن قهوه در خانه

معرفی انواع روش های دم کردن قهوه در خانه

این 5 روش جز راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین روش های دم کردن قهوه در خانه هستند.

موکاپات

با استفاده از موکاپات می‌توانید به روش عصاره‌گیری قهوه‌ای غلیظ درست کنید. برای این کار تنها به یک دستگاه موکاپات احتیاج خواهید داشت. توجه داشته باشید که درجه آسیاب قهوه شما باید روی موکاپات تنظیم شود.

سپس کافیست موکاپات را تا زیر سوپاپ اطمینان با آب پر کنید. بعد سبد موکاپات را با قهوه پر کرده و سر آن را بدون فشرده کردن صاف کنید. سبد را روی موکاپات قرار دهید. قوری یا قسمت بالایی موکاپات را کاملا محکم کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

پس از گذشت 3 تا 5 دقیقه قهوه از خروجی مکاپات خارج می‌شود و در نهایت پس از تمام شدن آب درون محفظه قهوه شروع به پاشیدن می‌کند. در این مرحله باید موکاپات را از روی حرارت بردارید و از قهوه خود لذت ببرید.

از این قهوه می‌توانید انواع نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو مانند لاته، آمریکانو، کاپوچینو و نوشیدنی‌های سرد مانند فراپه و آیسد کافی را تهیه کنید.

چند روش ساده برای دم کردن قهوه در خانه

جذوه

جذوه نیز یکی از وسایلی است که می‌توانید از آن برای درست کردن قهوه در خانه استفاده کنید. این وسیله فقط برای درست کردن قهوه ترک مناسب است و به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای تهیه قهوه ترک در خانه کافی است به ازای هر نفر یک قاشق مرباخوری سر پر را با یک فنجان آب سرد در جذوه بریزید و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. اگر قهوه شیرین دوست دارید در این مرحله می‌توانید شکر نیز اضافه کنید.

حال جذوه را روی حرارت ملایم قرار دهید و 3 الی 4 دقیقه منتظر بمانید. در این مرحله سطح قهوه شما کف کرده و شروع به بالا آمدن می‌کند. اگر دوست دارید قهوه شما کف زیادی داشته باشد باید جذوه را از روی حرارت بردارید.

10 ثانیه صبر کنید و سپس آن را دوباره روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا کف شروع به بالا آمدن کند و وقتی به دهانه جذوه رسید آن را از روی حرارت بردارید. قهوه شما الان آماده سرو کردن است.

فرنچ پرس

استفاده از فرنچ پرس نیز یکی دیگر از روش های دم کردن قهوه در خانه است. برای این کار با آب 93 درجه و قهوه آسیاب شده و دستگاه فرنچ پرس نیاز خواهید داشت. اگر دماسنج ندارید می‌توانید آب جوش را چند ثانیه کنار بگذارید تا دمای آن پایین بیاید.

برای تهیه قهوه به ازای هر فنجان حدود دو قاشق مرباخوری قهوه نیاز دارید. پودر قهوه را توی فرنچ پرس بریزید و آب 93 درجه را به‌شکل دورانی و در دو مرحله به قهوه اضافه کنید.

بعد از گذشت حدود 4 دقیقه اهرم فرنچ پرس را به آرامی به سمت پایین فشار دهید. اگر قهوه برای پرس شدن آماده باشد باید قبل از آن به سمت پایین حرکت کند. بعد از پرس کردن قهوه شما آماده است.

چند روش ساده برای دم کردن قهوه در خانه

کمکس

یکی دیگر از روش های دم کردن قهوه در خانه استفاده از دستگاه کمکس است. استفاده از این دستگاه گلدانی شکل به دقت زیادی نیاز دارد. باید حجم قهوه و آب و دمای آن را به‌درستی انتخاب کنید.

برای تهیه قهوه با این دستگاه ابتدا باید فیلتر کاغذی را روی دهانه کمکس قرار دهید. فیلتر را کمی با آب خیس کرده و بعد قهوه را با توجه به غلظتی که دوست دارید بین 14 تا 25 گرم اضافه کنید.

آب 90 الی 93 درجه را به اندازه‌ای که قهوه خیس بخورد به‌شکل دورانی روی آن بریزید و حدود 30 ثانیه صبر کنید. سپس بقیه آب را به آن اضافه کنید و حدود 4 دقیقه صبر کنید تا قهوه شما آماده شود.

Related Articles

نظر دهید