خانه » چطور از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

چطور از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

توسط مجله اینترنتی گلزاد
چطور از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که وسایل آهنی خانه‌تان زنگ بزنند. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه کارهایی می‌توانید انجام دهید پس در ادامه این مطلب همراه گلزاد باشید.

چطور از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

زنگ زدن آهن چیست

در جواب به این سوال خیلی ساده می‌توان گفت اگر آهن در تماس با آب یا اکسیژن قرار بگیرد زنگ می‌زند. آهن زنگ زده دچار خوردگی می‌شود و معمولا به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است. این خوردگی تا زمانی که آهن در تماس با آب یا اکسیژن باشد ادامه می‌یابد.

آن را تمیز و خشک نگه دارید

وقتی صحبت از زنگ زدگی می‌شود، آب دشمن شماره یک است. زیرا اکسیژن موجود در مولکول‌های آن با آهن ترکیب می‌شوند و اکسید آهن را تشکیل می‌دهند.

به همین دلیل فلزات رها شده در خارج از منزل مانند اتومبیل‌ها، دروازه‌ها یا مخازن بیشتر احتمال دارند زنگ بزنند. اگر جسم در محیط مرطوب داخلی مانند گاراژ یا زیرزمین قرار دارد یک رطوبت‌گیر نصب کنید.

هر نوع گل و خاکی که به سطح چسبیده باشد می‌تواند آب را نگه دارد، بنابراین حفظ تمیزی فلزات بسیار مهم است.

چطور از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

رنگ کردن برای جلوگیری از زنگ زدن آهن

رنگ کردن وسیله آهنی یا آهن باعث ایجاد یک لایه محافظ روی سطح آهن می‌شود؛ لایه‌ای که بین اکسیژن و آهن قرار می‌گیرد و از زنگ زدگی آهن جلوگیری می‌کند.

البته از رنگ‌های محلول در آب استفاده نکنید، زیرا آهنگی که در زیر رنگ قرار دارد زنگ خواهد زد.

استفاده از پودر روی سطح آهن

پودرهای خشک مانند پودر آکریلیک، پودر اوتان، وینیل، پلی استر و… می‌توانند برای جلوگیری از زنگ زدن آهن مفید باشند.

نحوه استفاده از این پودرها به این صورت است که ابتدا سطح آهن مورد نظر را تمیز می‌کنیم و سپس آن‌ها را روی سطح آهن پخش می‌کنیم و بعد به آن حرارت می‌دهیم.

استفاده کردن از گریس یا روغن برای جلوگیری از زنگ زدن آهن

این روش تاثیر زیادی برای جلوگیری از زنگ زدن وسایل آهنی دارد. روی وسایل آهنی مورد نظر را گریس یا روغن می‌مالیم. با انجام همین کار ساده لایه‌ای ایجاد می‌شود که از زنگ زدن آهن در مجاورت با آب یا اکسیژن جلوگیری می‌کند.

گالوانیزه کردن فلزات

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از زنگ زدن گالوانیزه کردن فلزات است. این روش به این صورت است که ابتدا سطح فولاد یا آهن را تمیز کرده و سپس آن‌ها را در مذاب روی غوطه‌ور می‌کنند.

با این کار پوشش ضخیمی از روی سطح فلز را می‌پوشاند و از زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. البته گالوانیزه کردن روش‌های مختلفی از جمله غوطه‌وری گرم، گالوانیزه کردن الکترونیکی و با روش کشش گرمایی دارد.

چطور از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

چند راه برای حذف زنگ آهن

اگر از روش‌هایی که در بالا برای جلوگیری از زنگ زدن وسایل آهنی گفتیم استفاده نکرده‌اید و آهن شما زنگ زده است نگران نباشید، در ادامه دو راه حذف زنگ آهن را می‌گوییم.

تمیز کردن آهن

اول از همه بهتر است به کمک یک سیم ظرفشویی سطح آهن مورد نظر خود را تمیز کنید. اگر زمان زیادی از زنگ زدگی آهن نمی‌گذرد و مقدار آن کم باشد، در همین مرحله اول بسیاری از آن‌ها پاک می‌شود.

استفاده از سرکه سفید

فلز مورد نظر را در سرکه سفید قرار دهید و کمی منتظر بمانید تا اثر خود را نشان دهد. مواد موجود در سرکه سفید تاحدودی باعث از بین رفتن زنگ زدگی می‌شوند. فقط بعد از اتمام کار حتما فلز را بشویید و خشک کنید.

Related Articles

نظر دهید