خانه » طرز تهیه برنج کته و آبکش چطور است؟

طرز تهیه برنج کته و آبکش چطور است؟

توسط مجله اینترنتی گلزاد
طرز تهیه برنج کته و آبکش چطور است؟

برنج در دسته نان و غلات هرم غذایی جا دارد و غذای اصلی نیمی از مردم جهان محسوب می‌شود. برنج سرشار از مواد مفیدی مثل کربوهیدرات و آنتی اکسیدان است و خوردن آن به اندازه کافی، برای سلامت بدن بسیار مفید است.

هند، چین و آسیای جنوب شرقی بیشترین میزان کشت برنج را در جهان دارند. ایران نیز یکی از مناطق کشت برنج است. انواع برنج‌های ایرانی از جمله هاشمی، طارم، صدری، گرده و غیره، معمولا در استان‌های شمالی کشور کشت می‌شوند.

اگر برایتان سوالی با مضمون چطور برنج درست کنیم، پیش آمده است، حتما در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه برنج کته و آبکش آشنا شوید.

طرز تهیه برنج کته و آبکش چطور است؟

چطور برنج درست کنیم؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ده‌ها هزار نوع برنج در جهان وجود دارد. هرچه برنج خام کیفیت بهتری داشته باشد، غذای خوشمزه‌تری به‌دست می‌آید.

چند قدم اصلی برای درست کردن برنج وجود دارد که با هر روش پختی باید این کارها را انجام دهید. اقدامات اولیه طبخ برنج عبارت هستند از:

اولین قدم برای درست کردن یک برنج خوشمزه، پاک کردن و شستن درست آن است. سعی کنید برنج خام را بادقت پاک کنید تا سنگ‌ریزه یا پوشال در آن نباشد.

سپس برنج را تا زمانی که آب آن زلال و شفاف شود، در آب ولرم بشویید. معمولا حدود سه تا چهار بار شستن و خالی کردن آب برنج برای تمیز شدن آن کفایت می‌کند.

حدود سه الی چهار ساعت پیش از شروع آشپزی، برنج را به‌همراه آب و مقدار کمی نمک کنار گذارید تا کاملا خیس بخورد.

لازم است میزان آب یک بند انگشت بالاتر از برنج باشد. همچنین در ازای هر پیمانه برنج، نصف قاشق غذاخوری نمک به غذا اضافه کنید.

طرز تهیه برنج کته و آبکش چطور است؟

طرز تهیه برنج آبکش

مراحل تهیه برنج آبکش یا دمی ساده به‌ شرح زیر است:

از قبل قابلمه‌ای را با حرارت متوسط روی گاز قرار دهید و داخل آن آب، نمک و کمی روغن بریزید. در این مرحله وقتی آب به‌ جوش آمد، برنج پاک‌شده، شسته‌شده و خیس‌خورده را داخل قابلمه بریزید و خوب هم بزنید.

بعد از ده دقیقه چند دانه از برنج را امتحان کنید. اطراف دانه‌های برنج باید نرم شده باشد و مغز آن کمی سفت باشد. حالا وقت آبکشی برنج است. به‌وسیله یک آبکش، آب برنج را خالی کنید و کمی آب سرد روی آن بریزید و اصطلاحا به برنج شوک وارد کنید تا کمی قد بکشد.

در این فاصله قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب باقی‌مانده آن بخار شود. کمی روغن در قابلمه بریزید و ته‌دیگ دلخواه خود را مثل نان لواش یا سیب زمینی در قابلمه بچینید.

برنج آبکش‌شده را به شکل مخروطی به قابلمه اضافه کنید و با ته یک قاشق چوبی یا کفگیر، چند تا سوراخ در برنج باز کنید تا به‌راحتی دم بکشد.

درب قابلمه را به‌همراه یک دمکنی بگذارید و اجازه دهید برنج حدود 45 دقیقه با شعله ملایم دم بکشد.

طرز تهیه برنج کته و آبکش چطور است؟

طرز تهیه برنج کته

برنج کته نسبت به آبکش خاصیت بیشتری دارد، زیرا هنگام طبخ برنج آبکش، باید آب آن را خالی کنیم. همین کار موجب از بین رفتن خواص برنج می‌شود. اما برنج کته با آب خودش می‌پزد و مواد مفید را در خود نگه می‌دارد.

برای تهیه کته دقیقا مراحل بالا را تکرار کنید، فقط در قسمتی که آب برنج را خالی می‌کردید، تغیر ایجاد می‌شود. در تهیه کته، برنج باید با آب بپزد، پس اجازه دهید آب برنج با حرارت متوسط اجاق بخار شود.

حدود 10 دقیقه زمان می‌برد تا آب تبخیر شود، در این فاصله در قابله را نگذارید تا آب آن سر نرود. بعد از تبخیر شدن آب برنج، آن را هم بزنید و درب قابلمه را به‌همراه یک دمکنی روی آن قرار دهید. همچنین حرارت اجاق را روی ملایم بگذارید. بعد از حدود 10 تا 20 دقیقه برنج آماده می‌شود.

توجه داشته باشید که برنج کته ته‌دیگ خاصی به جز خود برنج ندارد.

مراحلی که در بالا ذکر کردیم، طرز تهیه برنج آبکش و طرز تیه برنج کته است. طبخ برنج خوب و سالم شاید اول کمی سخت به‌نظر برسد، اما به مرور زمان می‌توانید در آن مهارت کسب کنید و این مراحل را چشم بسته انجام دهید.

Related Articles

نظر دهید