خانه » روش های نگهداری مواد غذایی در فریزر

روش های نگهداری مواد غذایی در فریزر

توسط مجله اینترنتی گلزاد
نحوه نگه داری مواد غذایی در فریزر

یکی از روش های نگهداری مواد غذایی، گذاشتن آن‌ها داخل فریزر است. اگر بعضی مواد غذایی به مدت طولانی در یخچال بمانند، کیفیت و طعم و بوی آن‌ها تغیر می‌کند.

در چنین شرایطی می‌توانید مواد غذایی را داخل فریزر قرار دهید. نگهداری مواد غذایی در فریزر، سلامت آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

اگر می‌خواهید برای سوال چگونه مواد غذایی را فریز کنیم، پاسخ مناسبی پیدا کنید، ما در این مطلب شما را راهنمایی می‌کنیم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

نحوه نگه داری مواد غذایی در فریزر

روش های نگهداری مواد غذایی

روش‌های نگهداری خوراکی‌ها و مواد غذایی عبارت هستند از:

  • بعضی از مواد مصرفی را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری کنید. به‌عنوان مثال حبوبات می‌توانند تا ماه‌ها درون کابینت دوام بیاورند.
  • روش بعدی وکیوم کردن مواد غذایی است که به دستگاه مخصوصی نیاز دارد. در این روش هوای داخل کیسه به‌طور کامل خارج می‌شود و دوام مواد درون کیسه افزایش می‌یابد.
  • یکی دیگر از روش های نگهداری مواد غذایی، قرار دادن آن‌ها درون ظروف در بسته و بانکه‌ها است. این ظروف از عبور اکسیژن، نور خورشید یا رطوبت به داخل مواد غذایی جلوگیری می‌کنند.
  • بعضی از مواد فاسدشدنی را مثل انواع سس‌ها یا محصولات لبنی، باید در یخچال نگهداری کنید.
  • روش دیگر نگهداری مواد غذایی در فریزر است. درون مواد غذایی و خوراکی‌ها ترکیباتی وجود دارد که با گذشت زمان فاسد می‌شوند. می‌توانید برای پیشگیری از فاسد شدن مواد غذایی، آن‌ها را در فریزر قرار دهید.

چگونه مواد غذایی را فریز کنیم؟

برای نگهداری مواد غذایی در فریزر، روش‌ها و ترفندهای مختلفی وجود دارد. در این قسمت مهم‌ترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

نحوه نگه داری مواد غذایی در فریزر

مواد نیم‌پز را فریز کنید

سعی کنید موادی مثل لوبیا سبز، هویج و عدس را با کمی آب و ذره‌ای نمک نیم‌پز کنید، سپس آن‌ها را در فریزر قرار دهید. اگر این مواد را به‌شکل خام منجمد کنید، زمان بیشتری برای پختن نیاز دارند و حتی بعد از پخت نیز کاملا نرم نمی‌شوند و کمی سفت باقی می‌مانند.

البته این اصل در همه موارد صدق نمی‌کند. مثلا بهتر است گوشت را به‌شکل خام فریز کنید.

پیش از قرار دادن مواد غذایی در فریزر، آن‌ها را خنک کنید

هرگز مواد غذایی داغ را در فریزر قرار ندهید. زیرا حرارتی که از مواد غذایی ساطع می‌شود، دمای فریزر را پایین می‌آورد و روند فریز شدن را به تاخیر می‌اندازد. فریزر باید ابتدا حرارت آن ماده غذایی را به صفر برساند، سپس فرآیند انجماد را شروع کند.

از طرفی، این کار با پایین آوردن دمای خود فریزر، باعث فاسد شدن سایر مواد داخل فریزر می‌شود.

در بسته‌بندی مواد غذایی دقت کنید

  • مواد غذایی را به‌اندازه نیاز هر وعده خود بسته‌بندی کنید. اگر مواد منجمد را از فریزر خارج کنید و باقی‌مانده آن را دوباره در فریزر قرار دهید، به فاسد شدن مواد غذایی کمک کرده‌اید. وقتی یخ مواد منجمد باز می‌شود، باکتری‌های آن شروع به‌ فعالیت می‌کنند و فریز کردن مجدد آن ماده غذایی، موجب بدبو شدن و تغیر رنگ آن می‌شود. باز ماندن درب فریزر و قطعی برق نیز همین نتیجه را به‌ همراه می‌آورند.
  • برای بسته‌بندی صحیح مواد غذایی، آن‌ها را در ظروف فریزری مخصوص یا کیسه فریزرهای معمولی و زیپ‌دار نگهداری کنید. اگر از کیسه فریزر استفاده می‌کنید، هوای داخل کیسه را خارج کنید.
  • نام هر کدام از مواد غذایی و تاریخ بسته‌بندی آن‌ها را روی هر بسته بنویسید و حتما در زمان مناسب از آن‌ها استفاده کنید. تاریخ ماندگاری مواد در فریزر بسته به نوع ماده غذایی متفاوت است، اما در کل می‌توانید مواد را بین 1 تا 12 ماه داخل فریزر نگه دارید. به‌عنوان مثال گوشت گوساله بین 4 تا 6 ماه و گوشت مرغ 12 ماه در فریزر دوام می‌آورند.

نحوه نگه داری مواد غذایی در فریزر

سخن نهایی

فریز کردن مواد غذایی، حرکت مولکول‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد و از فعالیت باکتری‌ها، کپک‌ها، میکروب‌ها و مخمرها جلوگیری می‌کند. نگهداری مواد غذایی در فریزر ترفندهای خاصی دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، کیفیت، سلامت، ظاهر و طعم مواد غذایی حفظ می‌شود.

فریز کردن در مقایسه با سایر روش های نگهداری مواد غذایی، مواد را سالم‌تر و طولانی‌تر نگه می‌دارد. توجه داشته باشید که تمام مواد غذایی قابلیت فریز شدن ندارند. همچنین استفاده از بعضی غذاهای فریزری برای بدن مضر است.

Related Articles

نظر دهید