خانه » با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

توسط مجله اینترنتی گلزاد
با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

دسر در فرهنگ آشپزی و منوی غذایی بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در انواع، اشکال، رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود. بعضی دسرها زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارند یا زحمت و ریزه‌کاری بیشتری را می‌طلبند، اما تعدادی دیگر به‌راحتی و در زمان کوتاهی تهیه می‌شوند.

دسر یکی از محبوب‌ترین وعده‌های غذا است که بین همه افراد از کودکان گرفته تا بزرگسالان، طرفداران زیادی دارد.

دسرها به‌حدی گسترده و متنوع هستند که در این مطلب نمی‌توانیم به همه آن‌ها بپردازیم اما قصد داریم تا جای ممکن شما را با انواع دسرهای مختلف آشنا کنیم. همچنین سوال چگونه دسر درست کنیم را پاسخ دهیم. پس با گلزاد در ادامه مطلب همراه باشید.

با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

دسر چست؟

دسر که به زبان فرانسوی  Dessert نام دارد، از واژه کهن Desservir به‌ معنای جمع کردن روی میز مشتق شده است. این وعده خوشمزه معمولا از شیرینی‌جات و مواد غذایی قندی به دست می‌آید و در آخر وعده غذایی سرو می‌شود.

دسر در بعضی از کشورهای جهان یک وعده غذایی مجزا است، به این شکل که حدود یک ساعت پس از صرف غذای اصلی سرو می‌شود. اما در بعضی کشورهای دیگر آن را به ‌همراه غذا و در حین خوردن غذای اصلی میل می‌کنند.

از جمله انواع دسرهای مختلف می‌توانیم تارت، سوفله، کیک، شیرینی، پودینگ، بستنی،پای، فالوده، وافل، کاستر، ژله و میوه را نام ببریم. هر کدام از این شاخه‌های دسر، خود در اشکال و مدل‌های مختلفی تهیه می‌شوند.

میوه‌ها در طرز تهیه انواع مختلف دسر کاربرد دارند. می‌توانید با میوه‌هایی مثل گیلاس، سیب، انبه، موز و توت فرنگی انواع تارت، پودینگ، شیک، بستنی، کیک و ماست میوه‌ای درست کنید.

با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

چگونه انواع دسرهای مختلف را آماده کنیم؟

در این قسمت طرز تهیه 3 تا از انواع دسرهای مختلف را ارائه می‌دهیم:

تارت گیلاس

برای تهیه این دسر ابتدا باید خمیر تارت را تهیه کنید. خمیر ترکیبی از آرد، کره، آب، نمک، پودر قند، زرده تخم مرغ و وانیل است که نیازی به ورز دادن ندارد و فقط کافی است نیم ساعت استراحت کند.

خمیر را در قالب تارت بریزید و روی آن را با چنگال سوراخ کنید تا پف نکند. فر را از 15 دقیقه قبل روشن کنید و خمیر را در فر با حرارت 180 درجه قرار دهید.

در این زمان مواد داخل تارت را آماده کنید. برای این کار گیلاس‌های شسته‌شده و بدون هسته را در قابلمه‌ای بریزید و به آن شکر اضافه کنید. اجازه دهید یک ساعت در یخچال استراحت کند.

پس از یک ساعت، قابلمه را روی حرارت بگذارید تا محتویات آن غلیظ و سفت شود. وقتی آماده شد، این مواد را خنک کنید و روی نان تارت بریزید و آن را به‌ دلخواه تزئین کنید.

دسر انبه

با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

برای تهیه این دسر ابتدا پودر ژلاتین را در ظرفی با آب مخلوط کنید. انبه‌های بدون پوست را در مخلوط کن بریزید و با شیر و شکر مخلوط کنید. وانیل، خامه و ژلاتین را به مواد اضافه کرده و دوباره آن‌ها را مخلوط کنید تا مواد کاملا صاف و یکدست شوند.

مواد را در قالب مورد نظر خود بریزید و به ‌مدت 3 یا 4 ساعت در یخچال قرار دهید. در نهایت می‌توانید آن را با خامه یا چیزای دیگر تزئین کنید.

تیرامیسو

با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

تیرامیسو یکی از انواع مختلف دسرها است که در سال‌های اخیر بسیار رواج یافته است. برای تهیه آن، ابتدا مخلوط شیر و شکر را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید.

وقتی شکر در شیر حل شد، 3 عدد زرده تخم مرغ را به آن اضافه کنید و با همزن دستی خوب هم بزنید. آرد و وانیل را به آرامی به مخلوط اضافه کنید.

بیسکویت را در قهوه به‌مدت چند ثانیه بخیسانید و آن‌ها را در ظرف مورد نظر خود بچینید. مخلوطی را که از قبل آماده کردید، روی بیسکویت‌ها بریزید و آن را در یخچال قرار دهید. بعد از آماده شدن دسر می‌توانید آن را با پودر قهوه، پودر کاکائو یا شکلات رنده‌شده تزئین کنید.

با انواع دسرهای مختلف آشنا شوید و مهمانان خود را غافل‌گیری کنید

آیا دسرها اثر چاق‌کنندگی دارند؟

اگر مواد غذایی شیرین در اندازه درست مصرف شوند، مشکلی در رابطه با اضافه وزن به وجود نمی‌آورند. مواد قندی به‌سادگی هضم می‌شوند و بعد از سوختن، فقط آب و دی اکسید کربن در بدن تولید می‌کنند.

این مواد در شرایطی به بدن شما ضرر می‌رسانند که آن‌ها را بیش از اندازه مصرف کنید. تجمع مواد شیرین در بدن موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود. بنابراین بهتر است دسرها را گاها و به‌اندازه مصرف کنید. همچنین سعی کنید در طرز تهیه انواع مختلف دسر میزان شیرینی و کالری مواد را درنظر بگیرید.

Related Articles

نظر دهید