خانه » ساحل سرخ خلیج فارس، زیبای ناشناخته ایران را بیشتر بشناسید

ساحل سرخ خلیج فارس، زیبای ناشناخته ایران را بیشتر بشناسید

توسط مجله اینترنتی گلزاد
ساحل سرخ خلیج فارس، زیبای ناشناخته ایران را بیشتر بشناسید

شاید باور آن سخت باشد اما این ساحل زیبا که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در ایران چهارفصل و بی‌نظیرمان واقع شده است. این مکان بکر و طبیعی، یکی از منحصر به‌فردترین سواحل جهان است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند اما متاسفانه بین مردم ایران چندان شناخته شده نیست.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با ساحل سرخ هرمز آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

ساحل سرخ هرمز کجا قرار گرفته است؟

جزیره هرمز که در جنوب شرق بندرعباس، در نزدیکی تنگه هرمز واقع است، مساحتی حدود 42 کیلومترمربع و جمعیتی سه هزار نفری دارد و سنگ‌های رسوبی و آتشفشانی سطح آن را پوشانده‌اند.

خاک و آب این جزیره به دلیل کمبود بارندگی شور است. خاک سرخ این جزیره ارزش اقتصادی زیادی دارد و در گذشته در صنایعی چون لوازم آرایش، شیشه سازی، ساخت رنگ، و سرامیک‌سازی از آن بهره فراوانی برده‌اند.

امروزه و پس از تخریب بیش از حد این خاک، تحت حمایت وزارت محیط زیست قرار دارد.

ساحل سرخ هرمز به دلیل تنوع رنگ‌های‌ جذاب خود به نام «جزیره رنگین کمان» نیز شناخته می‌شود. به جز قرمز، می‌توانید شاهد خاک‌هایی به رنگ طلایی، نقره‌ای، زرد، نارنجی، قهوه‌ای، سفید و سبز در این ساحل باشید.

دلیل وجود این همه رنگ مختلف همان‌طور که گفتیم، وجود کانی‌ها و مواد معدنی مختلف است. سنگ فلزی طلایی رنگی که در این منطقه یافت می‌شود، پیریت نام دارد که میان مردم آنجا به «طلای ابلهان» یا «چشم شیطان» معروف است.

این سنگ درصد زیادی از سولفید آهن دارد. سنگ‌های مگنتیت، هماتیت و اولیژیست سه سنگ فلزی دیگر این منطقه هستند که در آن‌ها اکسید آهن وجود دارد.

شاید بیشتر دلیل معروف شدن این جزیره، ویدیویی باشد که دلیل وجود خاک سرخ این منطقه را توضیح  می‌داد.

این ویدیو در فضای مجازی بارها به اشتراک گذاشته شد و افراد زیادی را با این جزیره آشنا کرد. برخی افراد حتی معتقد بودند این ساحل غرق در خون است و اتفاق آخرالزمانی در آن رخ داده است!

چشم شیطان

خاک ساحل خلیج همیشه فارس در جزیره هرمز، استان بندرعباس به دلیل وجود درصد بالای مواد معدنی مانند اکسید آهن، به رنگ قرمز دیده می‌شود.

در جاهایی که اکسید آهن بیشتری وجود دارد و خاک قرمزتر است، امواج دریا به رنگ صورتی در می‌آیند که بسیار خاص و چشم‌نواز است.

پس از این‌که از بندرعباس به وسیله لنج به جزیره هرمز می‌رسید، می‌توانید بومی‌های آن‌جا را ببینید که با موتورهایی که خودشان به آن‌ها «سه پا» می‌گویند بعد از اسکله به سراغ گردشگران می‌روند تا جزیره را به آنها نشان دهند. مردم مهمان‌نواز بندرعباس حتی ممکن است شما را به صرف شام به خانه خود دعوت کنند.

بهترین زمان سفر به جزیره رنگین کمان خوردنی

بهترین زمان سفر به جزیره رنگین کمان خوردنی

شاید برایتان جالب باشد بدانید کوه‌های قرمز رنگ این جزیره که میان مردم آنجا  به «گِلَک» معروف هستند، مصارف خوراکی دارند و بومیان از آن‌ها به عنوان ادویه در ماهی، ترشی، مربا، سس و حتی نان استفاده می‌کنند. این نان محلی «تُمشی» نام دارد.

بهترین زمان برای سفر به این جزیره زیبا و بکر، پاییز و زمستان است. زیرا آب‌وهوای آن بسیار گرم و مرطوب است، به‌نحوی که در تابستان رطوبت آن به 95 درصد و دما به 45 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. اوایل بهار نیز زمان بسیار مناسبی برای سفر به زیباترین ساحل خلیج فارس است.

هنگام سفر به هرمز از دیگر مناطق دیدنی این جزیره نیز دیدن کنید. ساحل لاک‌پشت‌ها، قلعه پرتقالی‌ها، گنبدهای نمکی و دشت آهوان نام تعدادی دیگر از زیباترین مکان‌های دیدنی هرمز است.

Related Articles

نظر دهید