خانه » انواع رایج افسردگی که امکان دارد با آن برخورد کنید

انواع رایج افسردگی که امکان دارد با آن برخورد کنید

توسط مجله اینترنتی گلزاد
انواع رایج افسردگی که امکان دارد با آن برخورد کنید

شما در حال خواندن این مطلب هستید چون خودتان یا کسی که دوست دارید با یکی از انواع رایج افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید و می‌خواهید او را تنها نگذارید.

به‌هر حال صرف‌نظر از علت خواندن این مطلب باید بگوییم تنها شما یا دوستتان این حس را تجربه نمی‌کنید و خیلی‌ها درگیر حس افسردگی هستند.

بنابراین ما در این مطلب انواع مختلف افسردگی را که باید با آن آشنا باشید معرفی می‌کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

انواع رایج افسردگی که امکان دارد با آن برخورد کنید

اختلال افسردگی اساسی

اگر متوجه تغییر قابل توجهی در احساسات خود شدید و این تغییرات برای حداقل دو هفته ادامه‌دار بود، احتمالا درگیر اختلال افسردگی اساسی شده‌اید. در این مدل از افسردگی شما علاقه خود را به انجام دادن کارهایی که قبلا نیز دوست داشتید از دست می‌دهید.

این مدل از افسردگی روی ساعت خواب و بیداری، عادت‌های غذایی و حتی گذشت سریع یا کند زمان تاثیرگذار است. چیزهایی که بعد از گذشت مدتی متوجه خواهید شد.

اختلال افسردگی مداوم

این اختلال شبیه افسردگی اساسی است، اما دوره متفاوت‌تری دارد و حداقل دو سال طول می‌کشد. نشانه‌هایی مانند افت انرژی و روحیه، افزایش حس ناامیدی و انزوا، مشکل در تصمیم‌گیری و همچنین بروز بعضی از مشکلات برای خواب و اشتها از نشانه‌های اختلال افسردگی مداوم است.

اختلال افسردگی فصلی

وقتی تابستان تمام می‌شود و شب آفتاب زودتر غروب می‌کند امکان دارد افراد متوجه شوند دیگر آن انرژی و روحیه سابق را ندارند. این احساس یکی از انواع رایج افسردگی است و افراد زیادی بدون اطلاع، آن را تجربه می‌کنند.

علائم اختلال افسردگی فصلی به افسردگی اساسی شباهت دارد و بیشتر در ماه‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان که روزها کوتاه‌تر است نمایان می‌شود. از علائم اختلال افسردگی فصلی می‌توان به کمبود انرژی، بدخلقی، بی‌قراری، از دست دادن انگیزه و تمرکز و تغییر در اشتها و ساعت خواب اشاره کرد.

انواع رایج افسردگی که امکان دارد با آن برخورد کنید

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD)

تقریبا هشت درصد از خانم‌ها دچار این اختلال می‌شوند. در صورت داشتن افکار ناراحت‌کننده، تغییرات شدید در خلق‌وخو، تحریک‌پذیری، اضطراب و عصبانیت در هفته قبل از پریودی احتمالا به اختلال دیسفوریک مبتلا هستید.

تعدادی از علائم رایج مثل از دست دادن اشتها، درد مفاصل، نفح و حتی بی‌خوابی نیز در این دوران بروز پیدا می‌کند. جالب این جا است به محض این که پریودی شروع می‌شود، دیگر اثری از این علائم نخواهد بود و شما می‌توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید.

افسردگی پس از زایمان یکی دیگر از انواع رایج افسردگی

این مدل از افسردگی در 15 تا 20 درصد از زنان بعد از زایمان اتفاق می‌افتد و دلیل آن به افت فوری هورمون‌های بارداری بعد از زایمان برمی‌گردد.

نشانه‌های این افسردگی امکان دارد پس از به دنیا آمدن نوزاد تا 12 ماه اول بعد از زایمان ادامه یابد. از علائم این افسردگی می‌توان به عصبانیت، احساس گناه، مشکل در خوابیدن و تمرکز، تحریک‌‌پذیری و حتی در موارد شدیدتر شکل‌گیری افکار برای آسیب رساندن به خود یا کودک اشاره کرد.

افسردگی دو قطبی

افسردگی دو قطبی در بین انواع رایج افسردگی بسیار جدی است، تاثیرات آن روی افراد مختلف متفاوت خواهد بود و بیشتر در افرادی دیده می‌شود که هورمون‌های زنانه در بدن آن‌ها وجود دارد.

در صورت ابتلا به این مدل از افسردگی احتمالا زندگی اجتماعی شما و حضور در مدرسه یا محل کار به‌طور جدی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

گوشه‌گیری و فرار از جمع دوستان و خانواده، تحریک‌پذیری، وقت گذرانی بیش از حد در فضاهای اجتماعی، گذراندن زمان زیادی از روز در رختخواب و نداشتن انرژی برای انجام کارهای روزانه از علائم این افسردگی است.

انواع رایج افسردگی که امکان دارد با آن برخورد کنید

افسردگی موقعیتی

افسردگی موقعیتی در واقع واکنش ذهن به عامل استرس‌زا، تغییر یا رویداد خاصی است و برای یک دوره سه ماهه بعد از گذشت آن دوران همراه شما خواهد بود.

بعضی از اتفاق‌ها مانند طلاق، تصادف ناگهانی و حتی چیزی که از نظر شخص دیگری مثبت به‌نظر می‌رسد موجب بروز یکی دیگر از انواع رایج افسردگی یعنی افسردگی موقعیتی می‌شود.

Related Articles

نظر دهید