خانه » ویروس HIV چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس HIV چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

توسط مجله اینترنتی گلزاد
ویروس HIV چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

HIV ویروس نقص ایمنی انسانی ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند. اگر اچ آی وی درمان نشود، می‌تواند منجر به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود.

یادگیری اصول اولیه در مورد ویروس HIV می‌تواند شما را سالم نگه دارد و از انتقال این بیماری جلوگیری کند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی ویروس اچ آی وی و راه‌های جلوگیری از ایدز بپردازیم.

ویروس hiv چیست و چگونه منتقل می شود؟

ویروس اچ آی وی چیست

‏HIV ویروس نقص ایمنی انسانی ویروسی است که به سلول‌های سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند. در حال حاضر هیچ درمان موثری برای درمان ایدز وجود ندارد در نتیجه هنگامی که افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی می‌شوند، آن را مادام‌العمر دارند.

اما با مراقبت‌های پزشکی مناسب می‌توان عفونت HIV را کنترل کرد. افراد مبتلا به این بیماری که تحت درمان موثر قرار می گیرند، می‌توانند عمر طولانی و سالمی داشته باشند و شرکای زندگی خود را در امان نگه دارند.

‏ ویروس اچ ای وی از کجا امد؟

عفونت HIV در انسان از گونه‌ای شامپانزه در آفریقای مرکزی به انسان منتقل شده است. نسخه این ویروس در شامپانزه (به نام ویروس نقص ایمنی simian یا SIV) احتمالا زمانی به انسان منتقل شد که انسان این شامپانزه‌ها را شکار و با خون آلوده آن‌ها تماس پیدا کرد.

مطالعات نشان می‌دهد که ویروس اچ ای وی ممکن است در اواخر دهه 1800 از شامپانزه‌ها به سمت انسان انتقال یافته باشد.

طی چند دهه، HIV به ‌آرامی در سراسر آفریقا و بعدا در سایر نقاط جهان گسترش یافت. ما می‌دانیم که این ویروس حداقل از اواسط تا اواخر دهه 1970 در ایالات متحده وجود داشته است.

چگونه می‌توانم بفهمم که HIV دارم

تنها راهی که می‌توان با اطمینان از ابتلای شما به ایدز مطلع شد، آزمایش است. دانستن وضعیت HIV به شما کمک می‌کند تا تصمیمات درستی برای جلوگیری از ابتلا یا انتقال HIV بگیرید و همچنین از مبتلا شدن سایر افراد جلوگیری کنید.

چگونه میتوانم بفهمم که hiv دارم

علائم ویروس اچ آی وی چیست؟

علائم عفونت HIV می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • تب
  • لرز
  • بثورات پوستی
  • تعریق شبانه
  • دردهای عضلانی
  • گلو درد
  • خستگی
  • گره‌های لنفاوی متورم
  • زخم‌های دهانی

برخی از افراد ظرف 2 تا 4 هفته پس از عفونت علائم شبه آنفولانزا دارند (عفونت حاد HIV نامیده می‌شود). این علائم ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. اما تعداد دیگر ممکن است در طول عفونت حاد HIV احساس بیماری نکنند.

اگر این علائم را دارید و فکر می‌کنید احتمالا در معرض ویروس اچ آی وی قرار گرفته‌اید، به اولین درمانگاه مراجعه کنید. آزمایش ویروس HIV تنها راهی است که می‌توان با اطمینان از آن مطلع شد.

مراحل پیشرفت ویروس اچ آی وی

هنگامی که افراد مبتلا به ویروس HIV تحت درمان قرار نمی‌گیرند، معمولا در سه مرحله پیشرفت می‌کنند. اما داروهای ایدز می‌تواند پیشرفت بیماری را آهسته کرده یا از پیشرفت آن جلوگیری کند.

با پیشرفت‌های درمانی، مرحله 3 امروزه نسبت به روزهای اولیه درگیری ویروس HIV با انسان کمتر رایج است. اجازه دهید این مراحل را در ادامه دقیق‌تر بررسی کنیم.

مرحله 1 – عفونت حاد HIV

افراد مبتلا در روزها و مراحل اولیه دارای مقدار زیادی ویروس HIV در خون خود هستند که بسیار مسری است و به راحتی به سایر افراد انتقال پیدا می‌کند. برخی افراد علائم شبیه آنفولانزا دارند. این پاسخ طبیعی بدن به عفونت است.

اما عده‌ای دیگر ممکن است اصلا احساس بیماری نکنند.

اگر علائم شبه آنفولانزا دارید و فکر می‌کنید ممکن است در معرض عفونت HIV قرار داشته‌اید، به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید و برای تشخیص عفونت حاد آزمایش بخواهید.

مرحله 2 – عفونت مزمن HIV

این مرحله عفونت HIV بدون علامت یا تأخیر بالینی نیز نامیده می‌شود. ‏ویروس اچ ای وی هنوز فعال است اما با سرعت بسیار پایین تولید مثل می‌کند. ممکن است افراد در این مرحله هیچ علامتی نداشته باشند یا بیمار نشوند.

بدون مصرف داروی اچ آی وی، این دوره ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد. اما در برخی ممکن است سریع‌تر پیشرفت کنند. در این مرحله افراد می توانند ویروس را منتقل کنند.

مراحل پیشرفت ویروس اچ آی وی

افرادی که داروی HIV را طبق تجویز مصرف می‌کنند ممکن است هرگز وارد مرحله 3 نشوند.

مرحله 3 – سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)

مبتلایان به ایدز دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند به‌طوری که به تعداد فزاینده‌ای از بیماری‌های شدید به نام عفونت‌های فرصت طلب مانند انواعی از بیماری‌های باکتریایی و … مبتلا می‌شوند.

افراد هنگامی که تعداد سلول‌های CD4 آن‌ها به زیر 200 سلول در میلی‌متر می‌رسد یا به عفونت‌های فرصت طلب خاصی مبتلا می‌شوند، تشخیص ایدز آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

افراد مبتلا به ایدز می‌توانند بار ویروسی بالایی داشته باشند و بسیار عفونی باشند. بدون درمان، افراد مبتلا به ایدز معمولا حدود سه سال زنده می‌مانند.

 

Related Articles

نظر دهید