خانه » علائم بیماری کلیوی که خبر از مشکلات خطرناکی می‌دهند

علائم بیماری کلیوی که خبر از مشکلات خطرناکی می‌دهند

توسط مجله اینترنتی گلزاد
علائم بیماری کلیوی که خبر از مشکلات خطرناکی می‌دهند

علائم بیماری کلیوی می‌تواند در فاز یک بیماری کلیوی ظاهر شود و قبل از آسیب جدی به کلیه نمایان می‌شوند. اگر متوجه هر کدام از علائم مطلب زیر، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برای آگاهی از علائم بیماری کلیوی تا انتهای مطلب همراه گلزاد باشید.

شب ادراری

در طول روز مایعات اضافی در بدن به‌دلیل نشستن و ایستادن در مچ و ساق پا جمع می‌شوند. اما وقتی شب می‌خوابیم، این مایعات مستقیما به سمت کلیه‌ها می‌روند.

اگر کلیه‌ها آسیب‌دیده باشند، نمی‌توانند آن‌ها را فیلتر کنند. اگر شب‌ها بیشتر از یک بار برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار می‌شوید، شاید وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید.

متورم شدن قسمت‌هایی از بدن یکی دیگر از علائم بیماری کلیوی است

علائم بیماری کلیوی که خبر از مشکلات خطرناکی می‌دهند

وقتی کلیه‌ها نتوانند درست کار کنند، نمک را فیلتر نخواهند کرد. در نتیجه ادم یا تورم در پاها رخ می‌دهد. همچنین امکان دارد متوجه دور چشمان خود پف را مشاهده کنید. به‌خصوص صبح که حتی با مراقبت‌های عادی و معمول نیز از بین نمی‌رود.

در این شرایط پروتئین‌ بیشتر به سمت کلیه‌ها می‌رود، به این معنی که کمتر وارد خون می‌شود. کمبود پروتئین می‌تواند باعث متورم شدن رگ‌های خونی شود.

خستگی مزمن می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد

علائم بیماری کلیوی که خبر از مشکلات خطرناکی می‌دهند

یکی از علائم بیماری کلیوی در مراحل اولیه کم‌خونی است. کلیه‌ها اگر سالم باشند، هورمونی به نام اریتروپویتین می‌سازند. این هورمون سیگنالی به سمت مغز می‌فرستد تا گلبول قرمز بیشتری تولید شود.

وقتی کلیه‌ها سالم نباشند، هورمون اریتروپویتین نیز کمتر می‌سازند. اگر علائمی مانند سرگیجه، مشکل در تمرکز، رنگ‌پریدگی غیر معمول و درد قفسه سینه دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ادرار خونی یا کف‌آلود

اگر در ادرار خون می‌بینید، به این معنی است که گلبول‌های قرمز در ادرار قرار دارند. البته دیده شدن خون در ادرار تنها به‌علت بیماری کلیوی نیست، بلکه می‌تواند نشانه عفونت ادراری و سنگ کلیه نیز باشد.

وقتی کلیه‌ها سالم باشند اجازه نمی‌دهند خون وارد لوله‌های ادراری شود. اما وقتی آسیب ببینند خون به درون لوله‌های ادراری نشت خواهد کرد.

گاهی خون با چشم غیر مسلح دیده می‌شود. اما در مواردی تنها با آزمایش‌های معمول ادراری و استفاده از میکروسکوپ می‌توان متوجه وجود خون در ادرار شوید.

اگر ادرار کف‌آلود به رنگ سفید باشد نشان می‌دهد میزان زیادی آلبومین دارد، پروتئینی که به‌طور معمول در ادرار کمتر دیده می‌شود. وقتی کلیه‌ها آسیب ببینند یکی از اولین چیزهایی که نمی‌توانند فیلتر کنند، پروتئین‌ها است.

همان‌طور که گفتیم موارد مطرح شده در بالا نشانه های بیماری کلیوی در مراحل اولیه هستند. اما علائم دیگری نیز وجود دارند که در فاز چهار یا پنج بیماری ظاهر می‌شوند.

نشانه‌های نمایان شده در مراحل 4 یا 5 نشان می‌دهند کلیه‌ها به‌قدری آسیب دیدند که دیگر نمی‌توانند سموم را فیلتر کنند و مواد خطرناک به جریان خون راه پیدا می‌کنند. در این شرایط تنها با دیالیز یا حتی پیوند کلیه می‌توان بیماری را درمان کرد.

علائم بیماری کلیوی در مراحل خطرناک شامل پوست خشک با خارش زیاد، از دست دادن اشتها و گرفتگی عضلات می‌شود.

Related Articles

نظر دهید