خانه » مزایای خواب خوب شبانه چیست؟

مزایای خواب خوب شبانه چیست؟

توسط مجله اینترنتی گلزاد

یک خواب کافی و خوب برای سلامتی شما بسیار مهم است. در واقع، خواب کافی و باکیفیت به اندازه تغذیه سالم و ورزش اهمیت دارد.

متأسفانه موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند با الگوهای طبیعی خواب تداخل داشته باشد و مردم اکنون کمتر از گذشته می‌خوابند و کیفیت خواب نیز کاهش یافته است.

مزایای خواب خوب شبانه چیست؟

در ادامه این مطلب به 10 تا از مزایای خواب خوب شبانه اشاره می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خواب ناکافی با افزایش وزن بدن ارتباط دارد

خواب بد ارتباط شدیدی با افزایش وزن دارد. افرادی که مدت زمان خواب کوتاهی دارند نسبت به افرادی که خواب کافی دارند وزن بیشتری دارند. در واقع، خواب کوتاه مدت یکی از قوی‌ترین عوامل خطر برای چاقی است.

اعتقاد بر این است که تأثیر خواب بر افزایش وزن توسط عوامل متعددی از جمله هورمون‌ها و انگیزه برای ورزش ثابت شده است. پس اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، داشتن خواب کافی بسیار مهم است.

افراد با خواب مناسب کالری کمتری مصرف می‌کنند

مطالعات نشان می‌دهد که افراد کم خواب اشتها و تمایل به خوردن کالری بیشتری دارند.

محرومیت از خواب نوسانات روزانه باعث اختلال در هورمون‌های اشتها مانند گرلین، هورمون تحریک کننده اشتها، سطح لپتین و هورمونی می‌شود که اشتها را سرکوب می‌کند. از طرفی به اعتقاد محققان از این طریق خواب ناکافی باعث تنظیم ناکارآمد اشتها می‌شود.

خواب خوب شبانه می‌تواند تمرکز و بهره‌وری مغز را افزایش دهد

خواب برای جنبه‌های مختلف عملکرد مغز مهم است که شامل شناخت، تمرکز، بهره‌وری و عملکرد بهینه می‌شود و همه این مراکز مغز تحت تاثیر بی‌خوابی قرار می‌گیرند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که خواب کوتاه می‌تواند بر جنبه‌های عملکرد مغز تا حدی مشابه مسمومیت با الکل تأثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر ثابت شده است که خواب خوب مهارت‌های حل مساله را بهبود می‌بخشد و عملکرد حافظه کودکان و بزرگسالان را افزایش می‌دهد.

خواب خوب می‌تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

ثابت شده است که خواب باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. در تحقیقی که روی بازیکنان بسکتبال انجام گرفت، ثابت شد که خواب کافی و مفید سرعت، دقت، زمان واکنش و نظم روانی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

همچنین افراد با خواب ناکافی بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و سکته مغزی هستند

کیفیت و مدت زمان خواب روی عوامل خطرساز سلامتی تاثیر دارد

کم خوابی بدن فرد را برای مبتلا شدن به بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی تحریک می‌کند. بررسی 15 مطالعه در مورد فواید خواب خوب شبانه نشان داد افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند در مقایسه با افرادی که 7 تا 8 ساعت در شب می‌خوابند در خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی قرار دارند.

خواب ضعیف با افسردگی ارتباط دارد

مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی با کیفیت پایین خواب و اختلالات خواب ارتباط قوی دارد. خواب ضعیف حتی با افزایش خطر مرگ ناشی از خودکشی همراه است.

خواب ضعیف با افسردگی ارتباط دارد

بدن انسان چقدر به خواب نیاز دارد؟

میزان خواب شما در طول زندگی تغییر می‌کند. یک نوزاد ممکن است روزانه به 17 ساعت خواب نیاز داشته باشد در حالی که یک فرد مسن ممکن است فقط 7 ساعت در شب بخوابد. جدول زیر یک راهنما برای مقدار خواب مورد نیاز هر شخص با توجه به سن است.

راهنمای خواب

  • تولد تا 3 ماهگی: 14 تا 17 ساعت
  • 4 تا 11 ماه: 12 تا 16 ساعت
  • 1 تا 2 سال: 11 تا 14 ساعت
  • 3 تا 5 سال: 10 تا 13 ساعت
  • 6 تا 12 سال: 9 تا 12 ساعت
  • 13 تا 18 سال: 8 تا 10 ساعت
  • 18 تا 64 سال: 7 تا 9 ساعت
  • 65 سال به بالا: 7 تا 8 ساعت

نکاتی برای خواب شبانه بهتر

نکاتی برای خواب شبانه بهتر

برای بهبود سلامت خواب، نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • در طول روز به‌طور منظم ورزش کنید اما سعی کنید تمرینات خود را حداقل چند ساعت قبل از خواب متوقف کنید. ورزش بیش از حد نزدیک به خواب ممکن است منجر به بی‌خوابی شود.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا نورهای قوی در طول روز را افزایش دهید. انجام این کار می‌تواند به حفظ ریتم شبانه روزی بدن شما کمک کند که بر چرخه خواب و بیداری شما تأثیر می‌گذارد.
  • سعی کنید چرت‌های طولانی نزنید. به‌ویژه اواخر بعد از ظهر.
  • سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.

 

Related Articles

نظر دهید