خانه » بلک فرایدی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد

بلک فرایدی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد

توسط مجله اینترنتی گلزاد
بلک فرایدی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد

حتما تا به الان واژه جمعه سیاه را از دهان افراد مختلف شنیده‌اید و همیشه برایتان این سوال پیش آمده که بلک فرایدی چیست و اصلا چرا به این نام معروف شده است.

جمعه سیاه یا بلک فرایدی روزی است که بزرگ‌ترین حراجی‌ها اتفاق می‌افتد و بیشتر افراد پول‌های خود را جمع می‌کنند تا برای خرید اقلام مورد نیاز خود در این روز اقدام کنند.

روز دقیق بلک فرایدی هر سال در 20 نوامبر یعنی 2 آذر برگزار می‌شود و این حراج روی هر چیزی از لباس گرفته تا تورهای مسافرتی اعمال می‌شود. اگر دوست دارید بیشتر در مورد تاریخچه این روز بدانید تا انتهای مطلب همراه گلزاد باشید.

بلک فرایدی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد

تاریخچه روز بلک فرایدی چیست؟

برای بررسی تاریخچه این روز باید سراغ آمریکای شمالی برویم، چون این حراج ابتدا از این کشور شروع شد و سپس در سراسر دنیا رواج پیدا کرد.

جمعه سیاه در حقیقت همان فردای روز شکرگزاری در ایالت متحده است که از سال 1952 مردم خریدهای خود را برای کریسمس در این روز شروع می‌کردند. البته واژه بلک فرایدی در دهه 1980 بر سر زبان‌ها افتاد و تا قبل از آن به این نام معروف نبود.

در تاریخ 24 سپتامبر 1869 دو نفر به‌واسطه خرید و فروش‌های زیاد موجب رشد و نزول قیمت طلا شدند. بعد از این اتفاق بازار سهام سقوط شدیدی را تجربه کرد و قیمت‌ها تا بیش از 20 درصد کاهش یافت.

حتی نوسان بسیار زیاد قیمت طلا موجب شد این روند کاهشی قیمت تا 50 درصد نیز ادامه پیدا کند. دو دلال بدون مجازات توانستند سود زیادی را به جیب بزنند، اما این روند کاهشی قیمت موجب به‌وجود آمدن جمعه سیاه شد.

البته اگر چه تاریخچه جمعه سیاه شاید خیلی خوب نباشد، اما در روزگار فعلی روز فوق‌العاده‌ای برای خریداران است. خیلی از افراد ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند تا در اولین ساعت که در فروشگاه باز می‌شود بتوانند محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند.

همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها در روز دقیق بلک فرایدی زودتر از زمان همیشگی کار خود را شروع می‌کنند و تخفیف‌های هیجان‌انگیزی روی محصولات می‌گذارند.

بلک فرایدی در آمریکا روز تعطیل رسمی نیست اما بسیاری از کارفرها به کارمندان خود مرخصی می‌دهند تا از این حراج استفاده کنند.

بلک فرایدی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد

بلک فرایدی روز تخفیف‌های هیجان‌انگیز در سال

فرقی نمی‌کند بلک فرایدی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد، تنها این موضوع مهم است که بزرگ‌ترین حراج‌ها از بیشتر برندهای محبوب در این روز اتفاق می‌افتد و فرصت بسیار مناسبی برای خرید است.

همان‌طور که گفتیم جمعه سیاه ابتدا از آمریکای شمالی شروع شد اما از آن‌جایی مردم استقبال قابل توجهی از آن کردند، در دیگر کشورها نیز رواج پیدا کرد.

در این روز بیشتر فروشگاه‌ها از ساعت شش صبح کار خود را شروع می‌کردند اما اشتیاق مردم برای خرید، این ساعت را در دهه 2000 به 4 و 5 صبح نیز رساند.

حالا که روز دقیق بلک فرایدی را می‌دانید، بهتر است برای خرید اجناسی که قیمت بالایی دارند در این روز اقدام کنید. چون شما می‌توانید محصولات را با 50 درصد و حتی بیشتر تا 80 درصد تخفیف خریداری کنید.

Related Articles

نظر دهید