خانه » اهمیت صدقه دادن و فوایدی که در زندگی دارد

اهمیت صدقه دادن و فوایدی که در زندگی دارد

توسط مجله اینترنتی گلزاد
اهمیت صدقه دادن و فوایدی که در زندگی دارد

صدقه به‌شکل‌های مختلفی مانند وجه نقد، خوراکی، وسایل استفاده شده نو یا استفاده نشده (پوشاک، اسباب بازی، وسایل خانه و…) است. حتی اهدای اعضای بدن نیز نوعی صدقه محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب همراه گلزاد باشید تا از اهمیت صدقه دادن و فواید آن صحبت کنیم.

صدقه به چه معنی است

اهمیت صدقه دادن و فوایدی که در زندگی دارد

در پاسخ به این سوال باید بگوییم دادن مال در راه خدا را «تصدّق» و مال داده شده را «صدقه» می‌نامند. صدقه فقط به‌صورت وجه نقد نیست هر کاری و هر کمکی را که برای رضای خدا و در راه خدا برای نیازمندی انجام دهیم صدقه می‌گویند.

در قرآن و روایات در مورد اهمیت صدقه دادن آمده است از طیبات صدقه بدهید. یعنی اموالی را که از راه درست و حلال به‌دست آمده‌اند و ارزش مادی یا معنوی دارند، در راه خدا به نیازمندان بدهید نه اموالی که حرام هستند و هیچ ارزشی ندارند.

به این دلیل که صدقه معامله‌ای بین شما، نیازمندان و خدا است و شایسته نیست چیز بی‌ارزش یا حرامی باشد که ارزش بنده نیازمند خدا پایین بیاید یا خداوند خشنود نشود.

علت اهمیت صدقه دادن

اهمیت صدقه دادن و فوایدی که در زندگی دارد

اهمیت صدقه دادن به قدری زیاد است که در آیه ۱۰۴ سوره توبه در مورد آن گفته شده است: أَلَمْ یعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّ‌حِیمُ

ترجمه: آیا ندانسته‌اند که فقط خدا است که از بندگانش توبه را می‌پذیرد و صدقات را دریافت می‌کند؟ و یقینا فقط خدا است که بسیار توبه‌پذیر و مهربان است.

از این آیه می‌توانیم اهمیت صدقه دادن را متوجه شویم. این آیه همه را به صدقه دادن تشویق می‌کند و می‌گوید در صدقه دادن محترمانه برخورد کنید زیرا دریافت کننده آن خدا است.

فواید صدقه دادن چیست

فواید صدقه دادن خیلی زیاد است مانند: شفای بیمار، عامل عبور از صراط، دفع هفتاد نوع بلا، افزایش طول عمر و… که در ادامه به توضیح مختصر بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صدقه هفتاد نوع بلا را دفع می‌کند

صدقه دادن برای دوری از مرگ بد، دفع بلا و مصیبت سفارش شده است. امام سجاد علیه السلام نیز در این باره می‌فرمایند: إِنَّ الصَّدَقَةَ لَتَدْفَعُ سَبْعِینَ بَلِیَّةً مِنْ بَلَایَا الدُّنْیَا مَعَ مِیتَةِ السَّوْءِ إِنَّ صَاحِبَهَا لَا یَمُوتُ مِیتَةَ السَّوْءِ أَبَداً مَعَ مَا یُدَّخَرُ لِصَاحِبِهَا فِی الْآخِرَةِ.

ترجمه: صدقه دادن هفتاد نوع بلا از بلاهای دنیا را به‌همراه مرگِ بد از انسان دفع می‌کند و صدقه دهنده هیچ‌گاه با مرگی بد نخواهد مرد و این در حالی است که اجر اخروی نیز برای او ذخیره می‌شود. (الکافی (ط – الإسلامیة) / ج ۴، ص ۵)

با صدقه دادن فقر را از خود دور کنید

اهمیت صدقه دادن و فوایدی که در زندگی دارد

یکی دیگر دلایل اهمیت صدقه دادن دور شدن فقر از فرد صدقه دهنده است. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: نیکی و صدقه فقر را دور می‌کنند.

دفع نحسی

اگر خطری را پشت سر گذاشتید یا می‌خواهید اتفاق نحس و بدی را از خود دور کنید صدقه بدهید.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: هرگاه شب را به صبح آوردی، صدقه‌ای بده تا نحسی آن روز را از تو دور کند و هرگاه روز را به شب آوردی، صدقه‌ای بده تا نحسی آن شب را از تو دور کند.

Related Articles

نظر دهید