خانه » معرفی 4 راهکار برای داشتن اعتماد به نفس بالا

معرفی 4 راهکار برای داشتن اعتماد به نفس بالا

توسط مجله اینترنتی گلزاد
معرفی 4 راهکار برای داشتن اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس به‌معنای اطمینان به توانایی ها، ویژگی‌ها و قضاوت فرد است. از لحاظ روانشناسی چنین ویژگی در سلامت روحی شما نقش خیلی مهمی دارد. به‌نحوی که داشتن اعتماد به نفس درست، می‌تواند به شما در زندگی شخصی و شغلی کمک کند.

برخورداری از این ویژگی شخصیتی فواید زیادی در خانه، محل کار و روابط شما دارد. بنابراین اگر اعتماد فکر می‌کنید فرد ناموفقی هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با مفهوم آن آشنا کنیم و چند راهکار برای ایجاد اعتماد به نفس بگوییم.

معرفی 4 راهکار برای داشتن اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس نگرشی است در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شما. به عبارت دیگر شما خودتان را قبول دارید و احساس کنترل در زندگی خود دارید. نقاط قوت و ضعف خود را به‌خوبی می‌شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید.

انتظارات و اهداف واقع بینانه‌ای را تعیین می‌کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید و می‌توانید انتقادات را مدیریت کنید. در ادامه به شما ۴ راه برای داشتن اعتماد به نفس می‌گوییم:

برای داشتن اعتماد به نفس از بدن خود مراقبت کنید

اگر مراقب بدن خود نباشید احساس خوب بودن در مورد خود سخت است اما اگر مراقبت از خود را انجام دهید، برای جسم، ذهن و روح خود کار مثبتی انجام می‌دهید و به‌طور طبیعی احساس اطمینان بیشتری می‌کنید. چند روش خود مراقبتی وجود دارد که با عزت نفس بالا رابطه مستقیم دارند:

معرفی 4 راهکار برای داشتن اعتماد به نفس بالا

  • رژیم غذایی مناسب
  • ورزش کردن
  • خواب کافی

از قدرت طرز تفکر مثبت استفاده کنید

گفتگوی مثبت با خود می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به خود اعتماد داشته باشید و چالش‌های جدیدی را قبول کنید.

از طرف دیگر، گفتگوی منفی با خود می‌تواند توانایی‌های شما را محدود کند و با اطمینان از جملاتی در ناخودآگاه خود مانند: شما از عهده این کار بر نمی‌آیید، کار خیلی سختی است یا نباید تلاش کنید، اعتماد به نفس شما را کاهش دهد.

در ادامه چند نمونه از چگونگی تغییر دادن جملات منفی به یک طرز فکر مثبت وجود دارد:

برای داشتن اعتماد به نفس به جای گفتن «من از عهده این کار برنمی‌آیم» یا «این غیر ممکن است»، سعی کنید به خود یادآوری کنید که «شما می‌توانید این کار را انجام دهید» یا «تمام کاری که من باید انجام دهم این است که تلاش کنم».

وقتی اشتباه کردید، به جای گفتن «من نمی‌توانم کار درست را انجام دهم» با خود بگویید «دفعه بعد می‌توانم بهتر کار کنم» یا «حداقل چیزی یاد گرفتم».

معرفی 4 راهکار برای داشتن اعتماد به نفس بالا

شک نداشتن به خود

گاهی افراد انجام کارهایی مانند دعوت از شخصی در یک قرار ملاقات یا درخواست تبلیغات را به تاخیر می‌اندازند تا زمانی که احساس اعتماد به نفس بیشتری در خود داشته باشند.

اما اکثرا بهترین راه برای جلب این ویژگی، انجام این کار است. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که مغز شما می‌گوید شما نمی‌توانید انجام دهید.

البته این بدان معنا نیست که شما نباید آماده شوید یا نیاز به تمرین ندارید. اگر گفتگوی بزرگی پیش رو دارید، در حضور دوستان و خانواده خود تمرین کنید تا کمی اعتماد به نفس پیدا کنید.

اما قبل از ادامه صبر نکنید تا ۱۰۰ درصد احساس اطمینان کنید. ممکن است هرگز به آنجا نرسید.

معرفی 4 راهکار برای داشتن اعتماد به نفس بالا

سرگرمی داشته باشید

سعی کنید چیزی را پیدا کنید که واقعا به آن علاقه دارید. این علاقه می‌تواند در زمینه‌های عکاسی، ورزش، بافندگی یا هر چیز دیگری باشد.

وقتی اشتیاق خود را آزاد می‌کنید، خود را امتحان کنید. این احتمال وجود دارد که اگر شما علاقه‌مند به یک رویداد خاص هستید، احتمالا بیشتر انگیزه می‌گیرید و مهارت‌های خود را سریع‌تر توسعه می‌دهید و هنگامی که موفقیتی در آن به‌دست می‌آورید، در شما اعتماد به نفس ایجاد می‌شود.

Related Articles

نظر دهید