خانه » چطور با تکنیک های سخنرانی و فن بیانی توجه مخاطبان را جلب کنیم

چطور با تکنیک های سخنرانی و فن بیانی توجه مخاطبان را جلب کنیم

توسط مجله اینترنتی گلزاد
چطور با تکنیک های سخنرانی و فن بیانی توجه مخاطبان را جلب کنیم

سال‌های زیادی است که از داستان و نقل قول برای جلب نظر مخاطبان در سخنرانی‌ها استفاده می‌شود و تاثیر خوبی نیز می‌گذارد. اما در این میان اگر کسی تکنیک های سخنرانی و فن بیان را یاد نداشته باشد تقریبا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

همه انسان‌ها خوب داستان تعریف می‌کنند، اما در سخنرانی شرایط متفاوت است و اگر مخاطب با شما همراه نشود تقریبا می‌توان گفت ثمری ندارد.

پس بیایید در این مطب به این موضوع بپردازیم که چگونه در سخنرانی‌ها ارائه بهتری برای جلب نظر مخاطبان داشته باشیم. اگر دوست دارید بدانید چطور می‌شود به این توانایی رسید تا انتها همراه گلزاد باشید.

در همان ابتدا میخ را بکوبید

چطور با تکنیک های سخنرانی و فن بیانی توجه مخاطبان را جلب کنیم

اگر رمانی را برای خواندن شروع کنید، معمولا از همان صفحه‌های اول متوجه خواهید شد که از آن لذت می‌برید یا خیر. برای سخنرانی نیز همین‌طور است و با معرفی خوب می‌توانید از همان ابتدا مخاطب را جذب کنید.

محدوده توجه مردم کوتاه است و زمان آن‌ها ارزشمند. بنابراین زمان زیادی ندارید تا آن‌ها را متقاعد کنید که به صحبت‌های شما گوش دهند یا به فکر تهیه شام خود باشند.

اشتباه بزرگی که بیشتر سخنرانان انجام می‌دهند این است که از همان اول با صحبت در مورد خودشان سخنرانی را شروع می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد در این شرایط مخاطب دیگر تمایلی ندارد به بقیه سخنرانی گوش دهد.

در عوض با یادگیری تکنیک های سخنرانی جذاب یک داستان تعریف کنید و بعد با ایجاد تنش نام تجاری یا محصول خود را در قالب یکی از شخصیت‌های داستان به مخاطب معرفی کنید.

هنگامی که از همان ابتدا مخاطب را به‌نوعی میخکوب کردید تا ادامه داستان را بشنود، باید برای بقیه ارائه خود نیز سناریو داشته باشید تا کار اولیه‌تان هدر نرود.

تکنیک های سخنرانی جذاب با کمک گرفتن از زبان بدن و طراحی

چطور با تکنیک های سخنرانی و فن بیانی توجه مخاطبان را جلب کنیم

تمام نویسندگان خوب استعداد خاصی دارند که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند و با داستان‌های آن‌ها احساسات کمی به رویداد تزریق می‌شود، اما همگی به مفهوم خوبی اشاره می‌کنند. محتوا همیشه درست است، فقط باید با عناصر جذاب آن را از دیدگاه مخاطب به موضوع قابل لمسی تبدیل کرد.

با توجه به دو نکته می‌توانید ارائه‌هایی با چنین ویژگی داشته باشید:

  • در راه اول باید دقت کنید چگونه به‌عنوان مجری آن چیزی را که بیان می‌کنید ارائه می‌دهید. مکث در صحبت برای وقفه، جذب مخاطب و استفاده از زبان بدن مناسب نکات مهمی هستند که باید دقت کنید. بیشتر افراد زبان بدن را یکی از تکنیک های سخنرانی و فن بیان می‌دانند اما این تنها یکی از راه‌های ارائه است.
  • راه دوم از طریق طراحی است. طراحی‌های گرافیکی که به جای گیج کردن، بیشتر درک را نسبت به موضوع افزایش می‌دهند؛ انیمیشن‌هایی که مخاطب را با داستان شما همراه می‌کنند. در حقیقت استفاده از این راه به‌همراه ارائه جذاب محتوا میل گوش دادن به بقیه داستان را افزایش می‌دهد.

تمرین، تمرین، تمرین

چطور با تکنیک های سخنرانی و فن بیانی توجه مخاطبان را جلب کنیم

برای ارائه درست چیزی که واقعا بدون دردسر از نگاه مخاطب تلقی می‌شود تلاش زیادی لازم است. شما به‌عنوان سخنران ممکن است فکر کنید حداکثر آمادگی را دارید و تمام محتوای خود را خط به خط بلد هستید، اما با این حال نتوانید به‌درستی چیزی را ارائه کنید.

تکنیک های سخنرانی و فن بیان زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود کار نهایی خود و همچنین افزایش اعتماد به‌نفس از آن‌ها بهره ببرید. اما توصیه می‌کنیم با تمرین زیاد تکنیک‌های مخصوص به خود را داشته باشید.

در محلی که قرار است سخنرانی کنید، جلوی آینه و در مقابل دوستان و همکاران تمرین کنید و از آن‌ها بخواهید نظرشان را بگویند. شما باید برای هر سناریویی آماده باشید. اگر از یک راه شکست خوردید اهمیتی ندارد راه دیگری را انتخاب کنید، چرا که هنوز هم می‌توانید بهترین ارائه را داشته باشید.

سوالات سخت در طول سخنرانی، نباید مشکل‌آفرین باشند، چون شما با تمرین زیاد دقیقا می‌دانید در مورد چه اسلایدی از شما سوال می‌شود و پاسخ سوال را در اختیار مخاطب قرار می‌دهید.

Related Articles

نظر دهید